「日常の興味深い側面」

FH000032b

Skyller frånvarigheten från bloggen på den Kom-Över-En-Natt superförkyldningen som gjort att den senaste veckan resulterat konstant futonliggande, extrema mängder ingefärsté, Doctor Who-marathon, att man gjort slut på två-tre rullar hushållspapper på oändligt snor (Inte för att beskriva det i detaljer, men tänk scenen i första Harry Potter-filmen när Harry drar ur sin trollstav från det utslagna trollets näsa. Lite så). Jag som ens har svårt att gå till doktorn i Sverige tvingade mig själv att åka till Omiya för att få en check-up och lite förkylningsmedicin. Alla tågresorna mellan Kumagaya- Tokyo, Shinrinkoen-Kawagoe etc, har gjort att man börjar observera den japanska vardagens små vanor och händelser. Började notera alla betraktelser, postiva och negativa, i min iPhone under ‘anteckningar’ för några veckor sedan, något som sedan börjat växa sig längre och längre… Finns ju några klassiker när det gäller vardagliga betraktelse, några av dem som jag fullt håller med, kan ses här. Den som någon gång har bott i Japan en tid tror jag känner igen sig. Här kommer några egna…

- När japaner somnar på ens axel tunnelbanan. Man får svårt att bestämma sig om man ska väcka dem diskret genom att höja på axeln, byta plats om ledig plats är en möjlighet, eller bara låta dem vara.

- Försöker läsa människor vart de ska gå av i tunnelbanan i hopp om att slippa stå ihopklämd som en sardin med alla salarymens. Välj inte människor som sover, människor som håller på med iphonen är idealiska i och med de inte kan använda telefonen alltför länge innan batterierna tar slut, indikerar alltså att de försöker göra av med tiden (15- max 30 min) de har innan avstigning. Ett tips är att alltid ta samma tåg och samma vagn, då det finns chans att samma passagerare åker med och du kan lära dig att komma ihåg vart hen går av. Observera att detta är en analys i pågående arbete, baserad på alla 1 h 20 min-resorna mellan Tokyo-Saitama.

- När rakuten har 77% rea för att Rakuten laget vann i baseboll och alla goes bananas på internet.

- Det fina med man får allt levererat till dörren, och dessutom kan få det levererat igen om man inte var hemma vid det tillfället –  for free!

- Crocs AB vinst på bara Kumagaya ensam, då åtminstone 70 % av invånarna ständigt går runt i dem. Gäller alltså inte när de bara går ut till konbinin för att småhandla utan även när de går ut och klubbar eller går till izakayan. Tjejen bredvid mig i tuben är på väg till Disneyland i mjukiskläder och crocs. Dömer inte, just saying… Okej, dömer liiiite.

- Fascinationen över popcornstället som nyligen öppnat vid Omotesando Hills. Folk radar fortfarande upp ganska långa köer längs vägskanten. Är popcorn det nya granola & fattiga riddare? Granola och fattiga riddare är årets söta mattrend och tar över förra årets, american pancakes/hottokeiki, som är nu är ‘ute’. Den som varit på Starbucks på senaste tiden kan nog se att man även där säljer små portionspåsar med granola som snack.

- Japaner nyser i händerna. Efter jag har börjat märka att japaner i allmänhet nyser i händerna och inte i ärmen som tex svenskar gör, har jag försökt hitta en enda japan som motsäger min observation. Gubben framför mig i tåget nös precis fram slem i händerna som han sedan tog tag i ett av ringhandtagen i vagnen. Inte för att tågen i svenska är mer hygienska, säkerligen mycket värre, men det gjorde mig rysa av obehag som om jag hade mysofobi. Tjejen i kassan i mataffären i går, nös i min myntväxel och överräckte sedan mynten till min hand. Reaktion.

4 thoughts on “「日常の興味深い側面」

    • Jaa, det finns verkligen kulturella skillnader om vad som är ‘manner’ och inte. Sverige borde däremot följa reglerna om att man inte får käka/dricka i tunnelbanan och ha fötterna på säten lika bra som Japan kan man tycka dock…

Leave a Reply

