「クリスマスイブ」

_MG_2453b

Tokyo, 24 december 2010. Förra veckans fallande snö gjorde resulterade en del grundliga reportage på kanal 4 om hur Tokyoianerna efter flera års snöuppehåll äntligen fått så pass mycket snö att man kan göra en presentabel snögubbe. Det är första gången borta från Kalle Anka och julbord under jultid och jag blir medtagen av en pojkvän, en vän som råkar vara en japansk pojke, till hans (och nästa mina) kompisars blygsamma hemmafest för ”ensamma” singlar i Ikenoue. Låter mer deprimerande än var det är. Jul i Japan är en tid för par att vara mer i hopklistrade än vanligt och vara det där ögonfransen i ögat som man inte kan få ur. I det pyttelilla köket står Mayu som får hjälp av Gakki att hacka grönsaker till nabe. Jag sitter med Hasu, killen som jobbar på Topshop i Shinjuku och vars namn jag ständigt glömmer bort, och min Tokyopappa Ryuu. Hasu som på nätterna jobbar på en TV-station, spenderar resterande tid på dagarna att sova, käka cupramen eller DJ:a, sätter på sin gamla vanliga dunkande techno-house music för att skapa lite ‘julstämning’. Då mina öron fortfarande ringer ekande till en version av Mariah Careys ”All I Want for Christmas is You”, klagar jag inte. Någon knackar på dörren och in från kylan kommer Maiko, bärandes varm Kentucky Fried Chicken, pommes frites och jordgubbsgräddtårta som hon sätter ner på bordet framför oss runt det låga bordet. Fler människor kommer indroppande i och med att de slutar jobbet, och maten som rent logiskt sätt borde försvinna ju mer man äter tycks magiskt fyllas på. En blick över iPhoneskärmen visar att sista tåget snart går och jag vänder mig till pojken som sitter bredvid och viskar ett ‘farväl’. ”Det är första gången du är här hos Hasu eller hur? Jag följer dig till stationen.” svarar han.

Pojken står bakom iförd en tunn navyblå hoodie, jeans och ett par svarta Martins och väntar medan flickan fyller på Suica-kortet. Flickan som lika gärna kunna ha varit en gammalmodig Jane Austen-karaktär uppvaknad till liv, trög när det kommer till kärlek, och smått skräckslagen mot situationer med konstigt stämning när man står kluven mellan att stanna kvar och blotta sin skörhet eller ta den enkla flykten därifrån. Snöflingor faller sakta utanför stationen och hon tycks svära höra ”Christmas Eve” av Yamashita Tatsuro ifrån någonstans i närheten. Pojken harklar sig lätt och tittar rakt in hennes ögon. ”Jag antar att du redan vet, men jag ville bara säga innan det här året är slut att… jag gillar dig. Du behöver inte ge något svar eller något nu, men bara så du vet.” Han överräcker flickan en i hopslagen julklapp och hon tittar ner på paketet mumlandes något i stil ”Oh, det hade du inte behövt…”. Man signalerar att shuuden/sista tåget är på ingång och flickan som inte riktigt vet hur som ska säga eller reagera ger pojken en kram och försvinner sedan genom spärrarna.

Tokyo, 21:a december 2013. Jag är omringad av galna människor. Mannen bredvid mig sitter och blundar, mumlar något ohörbart på japanska och skrattar sedan åt sig själv i jämna mellanrum. Ett kinesisk par framför som är separerade av gången i mitten, dukar upp en buffé av snacks och mat de har köpt på konbini:n vid Nippori och börjar mata varandra i gången. Kvinnan tar upp ett ägg från ingenstans och knäcker det på kanten av resväskan framför henne. En 60-årig äldre dam har sprungit förbi min plats tre gånger, och kommer tillbaka denna gång med ett något ursäktande ansiktsuttryck samt handen vilandes på magen. Bevis nog att toaletten bör undvikas under resan om så möjligt. Om 15 timmar möter flickan pojken igen vid Centralstationen. Svaret på frågan från tidigare har visserligen redan besvarats sedan länge. Cheesy som det än må låta, svaret är att det inte skulle vara någon jul utan pojken från landet. Merii Kurisumasu.

2 thoughts on “「クリスマスイブ」

Leave a Reply

